Onze pramen

Inmiddels al weer tientallen jaren geleden werden in de ondiepe wateren van Friesland pramen en skûtsjes ingezet voor het veroer. Wegen waren er nauwelijks en een boot met een zeil was het transportmiddel. Omdat het water in Friesland veelal ondiep is, is een kiel (nodig om het schip niet zijwaards weg telaten drijven) niet mogelijk. Het schip zou simpelweg vast komen te zitten. Voor platbodems zit de kiel aan de buitenkant in de vorm van zwaarden.
Toen de motor zijn intrede deed was het al vrij snel gedaan met de zeilvaart. Het ondiepe water bleef, dus de vrachtscheepjes hadden een platte bodem en weinig diepgang.
Onze pramen zijn allen motor aangedreven, maar "De Fergees" heeft nog zwaarden. De pramen waarmee wij varen zijn allen volledig gerestaureerd, voorzien van nagelnieuwe aandrijvingen, deels zelfs electrisch, maar wel allemaal al bijna 100 jaar oud. Onze pramen zijn voorzien van bankjes (met kussentjes natuurlijk)  tegen de buitenzijden van de boot aan, waardoor er veel ruimte is. De pramen worden ingezet voor vele evenementen in Leeuwarden of Nationaal park De Alde Feanen. 

Onze pramen zijn gekeurd als een van de weinige in de regio gekeurd als rondvaartboot en voldoen aan alle wettelijke regels en verzekeringen! 

 

De Houthandel IV

De Houthandel IV is een geklonken, voormalig houttransportscheepje uit 1923-1924. Het scheepje is jaren gebruikt als getrokken schuit voor het vervoer van hout van en naar de zagerij in Dordrecht. Om havengeld te drukken is De Houthandel Iv na een aantal jaren herkeurd en op een lager tonnage gezet. Het havengeld werd per ton laadvermogen betaald.

Rond 1960 raakt de Houthandel uit beeld en blijkt ze als nachtverblijf voor biezensnijders in de biesbos te zijn gebruikt. Ze is hier achtergelaten tot de overheid deze wrakken opgeruimd heeft. De Houthandel is verscheept naar Woudrichem waar ze in haar voormalige glorie is hersteld. Sinds 2013 vaart De Wartenster met deze robuuste boot. De tentkap die op deze boot zit, maakt het ook in stoere weerstypen mogelijk om comfortabel te varen.
De Houthandel is de grootste boot in onze vloot en daarmee ook in te zetten voor groepen tot ongeveer 50 personen (maximaal 60 pers volgens keuring)

In de houthandel is 230 volt aanwezig, een toilet en koelkast. Op verzoek is ook een geluidsinstallatie mogelijk!

Eigenschappen van de boot:

  • 14,85 meter lang
  • 2,90 meter breed
  • Ongeveer 8,5 ton zwaar
  • Maximaal aantal passagiers: 60
  • Maximale snelheid 15 km/uur
  • Overdekt en verwarmd! (kan in delen open)

 

Fergees

De Fergees is een traditionele geklonken Friese praam. De Fergees is de enige boot in onze vloot die gebouwd is voor de zeilvaart. De Fergees is in 1930 gebouwd en heeft altijd zeilend vracht vervoert, dit kun je zien aan de zwaarden die langszij in het water hangen. Deze zwaarden zorgden ervoor dat de boot niet zijwaards wegdreef bij het "aan de wind" zeilen. Het tuig is verkocht en een nagelnieuwe stille dieselmotor is geplaatst. Deze praam laat zich zo makkelijk sturen dat het van menig schipper de favoriete praam is. Achter op het helmhout (roerstok) staat de Friese vlag te pronken. 

De Fergees is door haar beperkte diepgang en beperkte hoogte geschikt voor nagenoeg ieder water. Als deze praam er niet kan komen, kan geen enkele praam er komen. Ondanks haar beperkte hoogte en diepgang biedt ze plaats aan 30 personen

Eigenschappen van de boot:

  • 9,75 meter lang
  • 2,50 meter breed
  • Ongeveer 4 ton zwaar
  • Maximaal aantal passagiers 30
  • Maximale snelheid: 12 km/uur


 

Haldfest

De haldfest is de kleinste praam / rondvaartboot in de vloot en vaart elektrisch. Ze is in 1924 gebouwd op de werf van Bijlsma te Warten in opdracht van de Coöperatieve Vischafzetvereeniging Hâld Fêst ter Verbetering van het Visscherijbedrijf te Grou voor de som van 1648 gulden. Vanaf de bouw in 1924 tot 1999 is de Hâld Fêst eigendom geweest van de familie de Haan uit Grou. Tot circa 1968 is ze gebruikt om bij zelfstandige vissers in heel Friesland de vis op te halen.
Voor in de boot zat vroeger de visbun. Deze is dichtgemaakt en is het accupakket geplaatst. De Haldfest kan op een volle accu ongeveer 8 uren varen. Mocht dat niet voldoende zijn, kan de generator bijspringen.

Doordat de boot in Warten is gebouwd en altijd in Nationaal park De Alde Feanen heeft gevaren, heeft deze boot voor ons een extra bijzondere waarde. Mede vanwege de roomwitte kleur van de boot (orgineel) wordt deze praam veel ingezet als bruidsboot.

Eigenschappen van de boot:

  • 10.00 meter lang
  • 2,40 meter breed
  • Ongeveer 3,5 ton zwaar
  • Maximaal aantal passagiers: 30
  • Maximale snelheid 12 km/uur
 

Heeft u vragen?

 
Informatie aanvragen!