Onze pramen
Inmiddels alweer tientallen jaren geleden, werden in de ondiepe wateren van Friesland pramen en skûtsjes ingezet voor het vervoer. Wegen waren er nauwelijks en een boot met een zeil was het transportmiddel. Omdat het water in Friesland vaak ondiep is, zou een boot met kiel vast zou komen te zitten. Daarom varen er alleen platboten met weinig diepgang, je herkent ze aan de zwaarden aan beide kanten. Deze ‘vleugels’ die in en uit het water gelaten worden bij zijwind zorgen ervoor dat de boot niet kan afdrijven.
Toen de motor zijn intrede deed, was het al vrij snel gedaan met de zeilvaart. Maar het ondiepe water bleef, dus ook deze vrachtscheepjes hadden een platte bodem en weinig diepgang.
Onze pramen zijn allemaal motoraangedreven, maar De Fergees heeft ook nog de zwaarden van vroeger. De pramen waarmee wij varen zijn volledig gerestaureerd, voorzien van nagelnieuwe aandrijvingen (deels zelfs elektrisch) en zijn allemaal al bijna 100 jaar oud. Ze zijn voorzien van bankjes (natuurlijk met kussentjes) aan de randen, waardoor er in het midden nog veel ruimte is. De pramen worden ingezet voor veel evenementen in Leeuwarden of Nationaal Park De Alde Feanen.
Onze pramen zijn als een van de weinige in de regio goedgekeurd als rondvaartboot en voldoen aan alle wettelijke regels en eisen!
De Houthandel IV
De Houthandel IV is een geklonken, voormalig houttransportscheepje uit 1923-1924. Het scheepje is jaren gebruikt als getrokken schuit voor het vervoer van hout van en naar de zagerij in Dordrecht. Om havengeld te drukken, is De Houthandel IV een aantal jaren later tijdens een herkeuring op een lager tonnage gezet. Het havengeld werd namelijk betaald per ton laadvermogen.Rond 1960 raakte de Houthandel IV uit beeld en later bleek ze in De Biesbosch te zijn gebruikt als nachtverblijf voor biezensnijders. Ze is hier achtergelaten tot de overheid deze wrakken opruimde, waarna De Houthandel IV werd verscheept naar Woudrichem. Hier is ze in haar voormalige glorie hersteld en sinds 2013 vaart De Wartenster met deze robuuste boot.
De Houthandel IV is de grootste boot in onze vloot en is in te zetten voor groepen tot ongeveer 50 personen (goedgekeurd voor max. 60). De tentkap maakt het ook in stoere weerstypen mogelijk om comfortabel te varen.
In de Houthandel IV zijn een toilet, koelkast en stroom aanwezig. Op verzoek is ook een geluidsinstallatie mogelijk!
Eigenschappen van de boot
- 14,85 meter lang.
- 2,90 meter breed.
- Gewicht van 8,5 ton.
- Maximaal 60 passagiers.
- Maximale snelheid van 15 km/uur.
- Overdekt en verwarmd!
Fergees
De Fergees is een traditioneel geklonken, Friese praam en is als enige boot in onze vloot gebouwd voor de zeilvaart. De Fergees is in 1930 gebouwd en heeft altijd zeilend vracht vervoerd, dit kun je zien aan de zwaarden die langszij in het water hangen. Deze zwaarden zorgden ervoor dat de boot niet zijwaards wegdreef bij het ‘aan de wind’ zeilen. Het tuig is verkocht en een hagelnieuwe, stille dieselmotor is geplaatst. Deze praam laat zich zo makkelijk sturen dat het de favoriete praam is van menig schipper. Achter op het helmhout (roerstok) pronkt de Friese vlag.De Fergees is door haar beperkte diepgang en hoogte geschikt voor nagenoeg ieder water. Als deze praam er niet komt, komt geen enkele praam er. Ondanks de beperkte hoogte en diepgang biedt Fergees plaats aan 30 personen.
Eigenschappen van de boot:
- 9,75 meter lang.
- 2,50 meter breed.
- Gewicht van ongeveer 4 ton.
- Maximaal 30 passagiers.
- Maximale snelheid van 12 km/uur.
Hâld Fêst
De Hâld Fêst is de kleinste praam/rondvaartboot in de vloot en ze vaart elektrisch. Ze is in 1924 voor de som van 1648 gulden gebouwd op de werf van Bijlsma te Warten, in opdracht van de Coöperatieve Vischafzetvereeniging Hâld Fêst, ter verbetering van het Visscherijbedrijf te Grou. Van de bouw in 1924 tot 1999 is de Hâld Fêst eigendom geweest van de familie De Haan uit Grou. Tot circa 1968 is ze gebruikt om bij zelfstandige vissers in heel Friesland de vis op te halen.Voorin de boot zat vroeger het visbun, de ‘kist’ met gaatjes in de bodem waar vers water doorheen kwam, zodat vis levend bewaard kon worden. Deze kist is dichtgemaakt en daar is het accupakket geplaatst. De Hâld Fêst kan op volle accu ongeveer 8 uren varen, maar mocht dat niet voldoende zijn, dan kan de generator bijspringen.
Doordat de boot in Warten is gebouwd en altijd in Nationaal Park De Alde Feanen heeft gevaren, heeft ze voor ons extra bijzondere waarde. O.a. door de (originele) roomwitte kleur van de boot, wordt deze praam veel ingezet als bruidsboot.
Eigenschappen van de boot:
- 10 meter lang.
- 2,40 meter breed.
- Gewicht van ongeveer 3,5 ton.
- Maximaal 30 passagiers.
- Maximale snelheid van 12 km/uur.
Neem contact met ons op
Heb je vragen? Maak dan gebruik van ons contactformulier. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!